Na sukces w handlu detalicznym wpływa wiele czynników. Duże znaczenie ma poziom cen, dopasowanie oferty do potrzeb i preferencji klientów czy dogodne godziny otwarcia oraz odpowiednia obsługa. Równie ważne, choć nie zawsze właściwie doceniane będą również wykorzystywane meble sklepowe i ich ustawienie. Przekonajmy się, jakie warunki musi spełniać wyposażenie placówki handlowej i jak je rozstawić.
Co jest ważne przy wyborze mebli sklepowych?
Rodzaj mebli, w jakie wyposażymy sklep, zależy przede wszystkim od jego profilu i rodzaju sprzedawanych produktów. Inne wymagania wiążą się z oferowaniem chemii gospodarczej, a jeszcze inne, jeżeli sprzedawane będzie pieczywo. Istnieje jednak zbiór ogólnych zasad, którymi należy się kierować. Do najważniejszych z nich należy zadbanie o odpowiednie wyeksponowanie produktów. Towar musi być dobrze widoczny, a w zależności od jego rodzaju warto też zapewnić klientowi szanse na kontakt z nim. Jeśli to możliwe przeczytania informacji znajdującej się na etykiecie czy dokładnego obejrzenia konkretnej rzeczy. Warto też pamiętać, że choć dla wielu kupujących znaczenie ma przede wszystkim cena, to zarówno na wybór towaru, jak i konkretnego sklepu wpływ ma estetyka i stworzony we wnętrzu klimat. Jego waga będzie różna w zależności od asortymentu, jednak zwykle trudno przecenić jej rolę.
Meble sklepowe a rozplanowanie wnętrza
Sposób rozstawienia mebli sklepowych jest równie ważny, jak ich rodzaj i wygląd. Kupujący musi mieć w sklepie wystarczającą ilość miejsca, by swobodnie się po nim przemieszczać. Zarówno zbyt ograniczona, jak i przesadnie pusta przestrzeń może działać zniechęcająco. Najczęściej stosowanymi systemami zarządzania ruchem klientów jest rozkład rzędowy, gdzie klienci w dużej mierze sami decydują, którędy będą przechodzić a nierzadko potrzebują też więcej czasu na dokonanie wyboru, albo rozkład pętlowy. W takim przypadku każdy klient porusza się po wymuszonej przez ustawienie mebli trasie. Będzie to najlepiej sprawdzało się tam, gdzie powierzchnia jest mała, a asortyment ograniczony.