Jak dbać o temperaturę w pomieszczeniach sklepowych z artykułami spożywczymi?

Jak dbać o temperaturę w pomieszczeniach sklepowych z artykułami spożywczymi?

Prowadzenie działalności gospodarczej nie zawsze jest proste, zwłaszcza jeśli poza konkretnymi umiejętnościami, uprawnieniami należy pilnować np. określonego poziomu temperatur w miejscu prowadzenia firmy. Tak właśnie jest w przypadku prowadzenia sklepów z artykułami spożywczymi. Zobaczmy, jaka powinna być temperatura w pomieszczeniach sklepowych z artykułami spożywczymi?

Co mówi prawo na temat temperatury w sklepach?

W polskich przepisach nie ma wyraźnych zapisów co do wysokości temperatury, jaka powinna być zapewniona w sklepach spożywczych. Jednak biorąc pod uwagę Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (z późn. zmianami) istnieją dwa konkretne paragrafy, które określają minimalną wartość temperatury, jaka powinna być zapewniona w miejscu pracy.

Mowa tu o § 30., wg którego w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14 oC (287 K), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. Dalej czytamy też, ze w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18 oC (291 K). Z kolei w § 31. mamy zapis, że pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed nie kontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz. Jeśli zatem rozpatrzymy temperaturę w sklepie pod tym kątem, można przypuszczać, że w sklepie spożywczym ważne jest, aby temperatura powietrza nie była niższa niż 18 oC.

Klimatyzatory i wentylatory w sklepie spożywczym

Chcąc zapewnić właściwy poziom temperatury w sklepie, należy zainstalować w obiekcie cały system wentylacyjny w postaci klimatyzatora, skutecznej wentylacji, czy też kutyn powietrznych i inteligentnego sterowania. Do sklepów spożywczych polecane są klimatyzatory podstropowe i kanałowe, które pozwalają nie tylko zapewnić odpowiedni, stały poziom temperatury, ale również nie zabierają one wolnej przestrzeni wewnątrz sklepu. Najważniejszą kwestią podczas wyboru odpowiedniej stacji klimatyzacyjnej do punktów usługowych i sklepów jest określenie odpowiedniej mocy urządzenia.

Jak dobrać wielkość klimatyzatora do wielkości sklepu?

Wielkość sklepu, jego powierzchnia użytkowa ma duże znaczenie na rodzaj, moc klimatyzatora, który zapewni odpowiednią do danej pory roku temperaturę wewnątrz pomieszczenia. Dla sklepów do około 2,5 m wysokości, aby obliczyć optymalną moc chłodniczą klimatyzatora (w Watach) należy pomnożyć powierzchnię lokalu w metrach przez 100. Według tego założenia klimatyzatory mocy chłodniczej około 5000 W sprawdzą się dla sklepów spożywczych o powierzchni około 50 m2. Gdy wysokość pomieszczenia przekracza 2,5 m, chcąc poznać zalecaną moc chłodniczą klimatyzatora, należy kubaturę lokalu pomnożyć przez 40 (W/m3). Zatem duże klimatyzatory mocy np. 12 000W sprawdzą się dla sklepów o np. powierzchni średniej około 100 m2 i wysokości 3 m.

Nie można oczywiście zapomnieć o stosowanych w lokalu źródłach ciepła takich jak agregaty lodówek i chłodni, czy duże przeszklenia w oknach. W celu urzeczywistnienia orientacyjnej mocy chłodniczej klimatyzatorów należy zatem przyjąć zapas 45 W/m3. Dla właścicieli sklepów spożywczych ważną informacją techniczną będzie też fakt, iż moc chłodnicza urządzenia nie jest tożsama z mocą elektryczną pobieraną przez urządzenie. Można dla celów projektowych przyjąć, że średnio moc elektryczna klimatyzatorów jest 2,5 do 3,5 razy mniejsza od jego mocy chłodniczej. Jednak chcąc mieć pewność, że zakupione urządzenia klimatyzacyjne będą dopasowane do powierzchni użytkowej sklepu najlepiej skorzystać z pomocy firm takiej jak nasza, która zajmuje się nie tylko doborem właściwych urządzeń chłodniczych, ale również doborem i montażem klimatyzacji, czy też systemów wyeksponowania towarów przy pomocy oświetlenia.

Przewiń do góry